معنی شعر و کلمات درس اول فارسی دوازدهم + توضیح آرایه ها و جواب قلمرو ها (شکر نعمت)

تاریخ انتشار : ۲۵ ‎شهریور ‎۱۳۹۹

   در این قسمت برای شما معنی شعر درس اول فارسی دوازدهم با عنوان شکر نعمت رو قرار دادیم ! این شعر رو حتما باید با تمامی آرایه هاش خوب خوب خوب یادبگیرید تا بتونید تو امتحانات و پرسش های معلم ها و تست ها ازش بر بیاید ! همچنین از معلما خواهش میکنیم از شعر رو به صورت کامل و جامع ! به بروبَچ درس بدن تا خوب یادبگیرن. خب وقت رو تلف نکنیم و بریم سراغ معنی شعر درس اول فارسی دوازدهم ، شکر نعمت !

درسنامه آموزشی فارسی دوازدهم

درس 1:شکر نعمت با پاسخ

 

معنی و نکات درس:شکر نعمت، فارسی پایه ی دوازدهم

درس اول پایه ی دوازدهم

شکر نعمت

 

 گلستان: اثر سعدی در سال (۶۵۶ هـ . ق) نوشته شد. نثر آن مسجّع و آهنگین است. دارای حکایات کوتاه و امثال و حکم فراوانی است. در این نوع نثر آرایه هایی چون تشبیه،استعاره،سجع و… وجود دارد. دیباچه ی گلستان از بهترین نمونه های تحمیدیه است. از بهترین تصحیح های گلستان از دکتر یوسفی و دکتر خطیب رهبر است.

مضمون درس: حمد و ستایش خداوند و مدح پیامبر

 

 

* منّت خدای را،عزّ وجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود، ممدّ حیات است و چون بر می آید، مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب

                                  از دست و زبان که بر آید             کز عهده شکرش به در آید ؟

« اِعمَلوا آلَ داوُدَ شُکراً و قلیلُ مِن عِبادِیَ الشکُور. »

                       بنده همان به که ز تقصیر خویش            عذر به درگاه خدای آورد

                            ورنه ، سزاوار خداوندی اش                کس نتواند که به جای آورد.

 

واژگان

  • منّت : سپاس و ستایش                    
  • ممدّ حیات : مدد کننده ی زندگی ( ادامه دهنده ی زندگی )
  • عزَو جلَ : گرامی و بزرگ است (شکست ناپذیر و شکوهمند)         
  • تقصیر : گناه و کوتاهی
  • قُربت : نزدیکی                                    
  •  عذر : توبه
  • مزید : افزونی                                      
  • به جای آوردن : ادا کردن
  • مفرّح ذات : شادی بخش وجود

 

دستور

« را» در منت خدای را : برای تخصیص

 

 " َش "در (به شکر اندرش: جهشِ ضمیر "اندر شکرش" و نقشِ آن مضاف الیه و مرجع ضمیر: خدا)

 

* عزّ و جل* : جمله ی معترضه و به معنی:(با عزّت و بلند مرتبه است او.)

 

* به …… اندر*: آوردن دو حرف اضافه برای تأکید .

 

 در بسیاری از جملات بالا حذف به قرینه ی لفظی وجود دارد

 « که » در بیتِ اول : به ترتیب ضمیر پرسشی و حرف ربط است.

 "بیتِ اول" استفهام انکاری دارد

آرایه ) قربت و نعمت ، حیات و ذات : به ترتیب سجع متوازی و مطرّف دارند

** تضمین آیه ی ۱۳ سوره ی سبا: اِعملو آلَ داود..........

 

معنیِ قسمت اوّل

– سپاس و ستایش مخصوص خداوند ـ گرامی و بزرگ است ـ که اطاعتش سبب نزدیکی به او می شود و شکرگزاری از نعمتش باعث زیادی نعمت می گردد .

– هر نفسی که فرو برده می شود باعث ادامه ی(یاری رسانِ هستی) زندگی است و وقتی بیرون می آید ( بازدم می شود ) شادی بخش وجود است .پس ،در هر نفسی دو نعمت وجود دارد و برای هر نعمتی، شکر و سپاسی لازم است.

– ازدست و زبان چه کسی ساخته است که بتواند شکر او را به جای آورد؟ ( کسی نمی تواند )

– ای خاندان داود خدا را سپاس گزار باشید حال آن که عدّه ی کمی از بندگان من سپاس گزارند .

– بنده بهتر است که به خاطر گناهانش در درگاه الهی توبه کند وگرنه کسی قادرنیست، آن گونه که شایسته ی خداوند است ، او را شکر گزاری کند .

 

*****************************************************************

* بارانِ رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده. پرده ی ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد و وظیفه ی روزی به خطای منکر نبرد.

فرّاش باد صبا راگفته تافرش زمرّدین بگسترد و دایه ی ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات درمهد زمین بپرورد.

درختان رابه خلعت نوروزی قبای سبز ورق دربرگرفته و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربیع کلاه شکوفه بر سر نهاده. عصاره ی تاکی به قدرت او شهد فایق شده و تخم خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته .

 

واژگان

  • خوان: سفره                                                                   
  • بی دریغ : بی مضایقه                                                       
  • ناموس: شرف و آبرو                                                          
  • فاحش: آشکار ، زشت و قبیح                                
  • وظیفه: مقرّری و دستمزد                                
  • منکر: زشت و ناپسند                                                         
  • فرّاش: گسترنده ی فرش                                                    
  • بادصبا: بادصبحگاهی                                                      
  • دایه: شیردهنده ، پرستارِ طفل                              
  • بنات: جمع بنت؛ دختران                                                
  • نبات: گیاه  
  • مهد: گهواره
  • خلعت: لباس فاخر و هدیه ی گرفته شده
  •  ورق : برگ
  •  فایق : برگزیده
  • موسم : وقت
  • ربیع : بهار
  • عصاره : شیره
  • تاک : درخت انگور
  • شهد : شیرینی و عسل
  • قدوم : آمدن، گام ها و جمعِ قدم
  • باسق: بلند                                                 
  •  دستور ):
  •  « را » : در سطر اول به معنی حرف اضافه ی « به » است
  • شهد فایق و نخل باسق : هر دو موصوف و صفت هستند .
  • آرایه ) باران رحمت و خوان نعمت : هر دو اضافه ی تشبیهی
  •  رسیده و کشیده : سجع متوازی
  •  پرده ی ناموس : اضافه تشبیهی
  •  ندرد و نبرد : سجع متوازی
  •  فرّاش باد صبا : اضافه ی تشبیهی
  •  فرش زمرّدین : استعاره از سبزه و چمن
  •  دایه ی ابر : اضافه ی تشبیهی
  •  بنات نبات : اضافه ی تشبیهی و دارای جناس
  •  مهد زمین : اضافه ی تشبیهی
  •  خلعت نوروزی : استعاره از برگ و گل
  •  قبای ورق : اضافه ی تشبیهی
  •  اطفال شاخ : اضافه ی تشبیهی
  •  کلاه شکوفه : اضافه ی تشبیهی
  •  فایق و باسق : سجع متوازی 
  • وظیفه بریدن: کنایه ازقطع مقرّری
  • فاحش: آرایه ی ایهام(زشت و آشکار)

 

معنیِ قسمت دوم ):

 – رحمت بی کرانِ الهی مانند باران به همه رسیده و سفره ی نعمتِ بی مضایقه اش در همه جا گسترده است .                    

– آبروی بندگان را با وجود گناهانِ آشکار و زشتشان، نمی ریزد و رزق و روزی آنان را به خاطرِ خطاکار بودنشان قطع نمی کند.

– خداوند به بادِ صبا دستور داده تا سبزه ها و گل ها را مانند فرشی بگستراند و به ابر بهاری فرموده تا مانند دایه ای که به فرزند شیر می دهد گیاهان را مانند دخترانی در گهواره ی زمین پرورش دهد ( و با باران، آنها را سبز کند ).

– خداوند لباس سبزی را از گل و برگ به درختان پوشانده و شکوفه را چون کلاهی به خاطر آمدن فصل بهار بر سرِ شاخه های کوچک قرار داده است .

– شیره ی درختِ انگور به قدرت الهی به بهترین شربت(عسلِ خالص) تبدیل شده و در اثرِکرامت و پرورشِ او دانه ی خرما به نخلی بلند و استوار تبدیل شده است.

 

**********************************************************************

                ابر و باد و مه وخورشید و فلک در کارند         تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

                همـه از بهر تو سرگشتـه و فرمانبـردار         شـرط انصاف نباشد که تو فرمان نبـری

 

آرایه) مصراع اول دارای مراعات نظیر است و تشخیص

سرگشته: کنایه از مطیع و حیران

معنی): بیت اوّل: تمام پدیده های هستی در خدمت تو هستند تا بتوانی رزق و روزی خود را به دست آوری و نباید از خدا غافل شوی.

معنی): بیت دوم: تمام آفرینش ،مطیع و فرمان بردار تو هسـتـنـد، پس از انصاف به دور است که تو فرمانبردارِ خداوند نباشی.

 

**********************************************************************

* در خبر است از سرور کاینات و مفخر موجودات و رحمت عالمیان و صفوت آدمیان و تتمّه ی دور زمان محمّد مصطفی ـصلی الله علیه و آله و سلم ـ

                                          شَفیعٌ مُطاعٌ نَبِیًّ کَریمً             قَسیمٌ جَسیمٌ نَسیمٌ وَسیمٌ

                      بَلَغَ الْعُلَی بِکَمالِهِ ، کَشَفَ الدُّجا بِجَمالِهِ          حَسُنَتْ جَمیعُ خِصالِهِ ، صَلْوُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ

        چه غم دیوار امّت را که دارد چون تو پشتیبان؟          چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتیبان؟

 

واژگان

  • خبر: حدیث و روایت
  •  کاینات : جمع کاینه ؛ موجودات
  •  مفخر: مایه ی افتخار
  •  صفوت: برگزیده

تتمّه: باقی مانده و متمّم و پایان دهنده .. .* تتمّه ی دور زمان:مایه ی کمال و تمامی زمانِ رسالت.

آرایه) در سطر اول بسیاری از کلمات دو به دو سجع هستند

 بیت اول عربی: تنسیق صفات دارند

 قسیم، جسیم، نسیم و وسیم جناس دارند

بیتِ فارسی دارای تلمیح است (داستان حضرت نوح و کشتی وی)

 

معنی قسمت سوم) :

   در حدیث آمده است از پیامبرِ اسلام که سرور موجودات است و مایه ی افتخار آفرینش است، سبب رحمت و بخشش جهانیان است، برگزیده ی انسانهاست و آخرین پیامبرو مایه ی اِتمام و اِکمال دین و رسالت است ـ که درود و سلام خدا بر او و خاندانش باد ـ

***(معنی سه بیت)

– او شفاعت کننده ، فرمانروا، پیام آور ، بخشنده، صاحب جمال، خوش اندام، خوش بو و دارای نشان پیامبری است.

– به واسطه ی کمال خود به مرتبه ی بلند رسید و با جمال نورانی خود تاریکی ها را بر طرف کرد همه ی خوی ها و صفاتِ او زیباست ؛ بر او و خاندانش درود بفرستید.

– گروهی که تو پشتیبانِ آنها باشی غمی ندارند و کسی که حامی و نجات دهنده اش تو باشی از حوادث ترسی ندارد.

 

*********************************************************************

* هرگه یکی از بندگانِ گناهکارِ پریشان روزگار، دستِ انابت به امید اجابت به در گاه حق ـ جلّ و علا ـ بردارد، ایزد تعالی در او نظر نکند. بازش بخواند، باز اعراض کند. بار دیگرش به تضرّع و زاری بخواند. حق ـ سبحانه و تعالی ـ فرماید : یا مَلائِکَتی قَدِ اسْتَحْیَیْتُ مِنْ عَبْدی وَ لَیْسَ لَهُ غَیْری فَقَدْ غَفَرْتُ لَهُ . دعوتش اجابت کردم و امیدش بر آوردم که از بسیاری دعا و زاری بنده ام همی شرم دارم.

کرم بین و لطف خداوندگار        گنه بنده کرد است او شرمسار

 

واژگان

  •  اِنابت: توبه  و بازگشت به سوی خ           
  •  اِعراض : روی برگرداندن            
  •  اجابت: پذیرفتن
  • تضرّع : زاری و التماس    
  •  جلّ و علا : بزرگ و بلند قدر است      
  • سُبحانَه و تعالی : پاک و بلند مرتبه است .

 

دستور

 جلّ و علا : جمله معترضه

 همی شرم دارم : فعل مضارع اخباری قدیم

آرایه ها: عبارت عربی: آرایه ی تضمین به سخن خدا

 دست انابت : اضافه ی اقترانی 

 

معنی قسمت چهارم 

 هر وقت که یکی از بندگانِ گرفتار شده در دامانِ گناه و بد اقبال برای توبه و به امیدّ قبولیِ آن دست به درگاهِ الهی ـ که بزرگ و بلند مرتبه است ـ دراز کند، خداوند متعال به او نمی نگرد اگر دوباره خدا را بخواند و به درگاه او عذر آورد، باز از او روی بگرداند اگر بار دیگر با زاری و التماس خدا را بخواند …..

– خداوند ـ پاک و بلند مرتبه ـ می فرماید : ای فرشتگانم، من از بنده ی خود شرم دارم و او جز من کسی را ندارد پس او را آمرزیدم . خواسته ی او را برآوردم و آرزویش را مهیّا کردم زیرا که از فراوانی دعا و زاری او خجالت می بَرَم و شرم دارم

معنی بیت:

 بزرگواری و لطف خدا را ببین که بندگان، گناه می کنند و او شرمنده می شود .

 

********************************************************************

 

* عاکفان کعبه ی جلالش به تقصیر عبادت معترف که : ما عَبَدناکَ حقَ عِبادتَِکَ و واصفان حِلّیه ی جمالش به تحیّر منسوب که : ما عَرَفناک حق َ مَعرِفَتِکَ .

                           گر کسی وصف او زمن پرسد           بی دل از نشان چه گوید باز ؟

                           عاشقان کُشتگان معشوق اند           بـر نیایـد زکُشتگــان آواز

یکی از صاحب دلان سر به جَیب مراقَبت فرو برده بود و در بحرِ مکاشَفت مستغرق شده : آن گه که از این معاملت باز آمد ، یکی از یاران به طریقِ انبساط گفت: از این بوستان که بودی، ما را چه تحفه کرامت کردی ؟

 

واژه نامه و توضیحات

  • عاکفان:کسانی که در گوشه ای به عبادت می پردازند
  •  جیب: گریبان ،یقه                           
  •  معترف: اقرار کننده
  •  مراقبت: تفکّر عارفانه                       
  •  واصفان : توصیف کنندگان               
  •  حلّیه: زیور
  • مکاشفت:کشفکردن و اشکار ساختن....***در اصطلاح عرفانی: دریافت حقایق                
  •  مستغرق: غرق شده                            
  •  تحیّر: سرگردانی
  • معاملت : کار، اعمال عبادی                
  • صاحب دل: خداشناس                
  •  کرامت: بخشش
  • انبساط:حالتی که در آن تعارف و رو در بایستی نباشد،خودمانی شدن

 

 دستور:

(را) در جمله ی آخر:حرف اضافه به معنیِ( برای)

آرایه)

 حلّیه جمال: اضافه تشبیهی

 جیب مراقبت : اضافه ی اقترانی

 بحر مکاشفت : اضافه ی تشبیهی

 بوستان : استعاره از عالم غیب و مکاشفه

عباراتِ عربی: تضمین به احادیث نبوی 

بیتِ دوم: حسنِ تعلیل آرایه ی تکرار در( کشتگان) و اشتقاق در(عاشقان و معشوق)

معنی قسمت پنجم) :

 گوشه نشینانِ بارگاه پر شکوهش به کوتاهی خود در عبادت اِقرار می کنند و می گویند : آن چنان که شایسته ی توست تو را نپرستیدیم.

– توصیف کنندگانِ زیور جمالِ الهی، دچارِ حیرانی شده اند و می گویند : تورا چنان که شایسته ی توست، نشناختیم.

معنی بیت اول: اگر کسی وصفِ خداوند را از من بپرسد، منِ عاشق و دل از دست داده چگونه از خدای بی نشان ،سخنی بگویم .

معنی بیت دوم: عاشقان حقیقی ، کُشتگان و فداییِ معشوق ( خدا ) هستند و فردِ کشته شده نمی تواند سخنی بگوید.

– یکی از خدا شناسان به حالت تأمّل و تفکّرِ عارفانه فرو رفته بود و در دریای کشفِ حقایق غرق گشته بود. وقتی که از این حالت(مراقبت و مکاشفت) بیرون آمد، یکی از دوستا(به حالتِ خودمانی و بدونِ تعارف) به او گفت: از این عالمِ غیب که در آن سِیر می کردی چه هدیه ای برای ما آوردی؟

 

**********************************************************************

 

* گفت: به خاطر داشتم که چون به درخت گل رسم دامنی پر کنم هدیه اصحاب را. چون برسیدم، بوی گلم چنان مست کرد که دامنم از دست برفت.

               ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز                کان سوخته را جان شد و آواز نیامد

               این مدّعیان در طلبش بی خبرانند                 کان را که خبر شد ، خبری باز نیامد

 

  • اصحاب:یاران
  • مدّعیان:ادّعاکنندگان
  • را:حرف اضافه به معنیِ:برای   (هدیه کنم اصحاب را)

"م" در( بوی گلم)نقش مفعولی و در (دامنم) مضاف الیه و جهش ضمیر ندارند. البته اگر "م" به آخرِ

دست ، افزوده شود، جهش ضمیر دارد.

آرایه):دامن از دست دادن:کنایه از محو و مبهوتِ چیزی یا کسی شدن و خود را فراموش کردن.

سوخته: استعاره از عاشقِ واقعی........

بین پروانه و سوخته و عشق :مراعات نظیر

 

(معنی قسمت آخر)

گفت:در نظرم بود که وقتی به بوته ی گل (جمالِ الهی) رسیدم،دامنم را پر از گل کنم و برای

یاران ،هدیه بیاورم.وقتی رسیدم،بوی گل چنان مستم کرد(جمالِ الهی مرا آن چنان از خود بیخود کرد)

که محوِ آن شدم و خود را فراموش کردم.

معنیِ بیت اوّل: ای مرغ سحرگاهی و ای انسانِ عاشق،عشق ورزی را از پروانه بیاموز که جانِ خود را

فدای معشوق (شمع) کرد و صدایی از او شنیده نشد .(اعتراضی نکرد).

معنی بیت دوم:کسانی که به ظاهر، ادّعای شناختِ الهی را دارند،غافلانی بیش نیستند. زیرا

عاشقانِ حقیقی که خدا را شناخته اند،این راز را فاش نمی کنند.( خبری از ایشان باز نگردد.)

*********************************************************************

احمدرضا مرادی ***** دبیرستان شهدا بروجن ***** شهریور 1399

 

 

نویسنده: احمدرضا مرادی

 

نظرات (۴۹)

  • Hani
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۰۹/۱۳
ممنون از ترجمه خوبتون،عالی بودن🙏🙏🌸🌸🌸
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۰۹/۱۸
تشکر بابت نظر خوبتون
  • امیرحسین
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۰۷
عالییی
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۱۵
:)
  • فاطی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۰۹
بسیارعالی
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۱۵
:)
  • رکسانا
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۱۱
معنی بسیاااااار عالی فقط کاش ارایه هام مینوشتید☹
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۱۵
حتما
فعلا درگیر کنکور امتحانات نوبت اولم :)
ولی هر وقت تونستم آرایه هارا هم آموزش میدم
  • نجمه
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۱۵
عالییییییی😍
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۱۵
:)
  • ارام
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۱/۱۵
سلام.ترجمه واقعا خیلی خوب بود ولی ای کاش ارایه و نقش ها رو بیشتر می گفتین.خیلی ممنون.
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۱/۲۷
در اسرع وقت حتما
  • پوریا کنکوری۱۴۰۰
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۱/۱۱
خستنپه نباشی مفید و عالی بود انشالله تو کنکور هم موفق باشی هرچند انگار رقیبیم.
اجرکم عندالله. در پناه حق یا علی.
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۴/۲۳
:)
همچنین
  • امیر
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۳/۰۲
عالی بود سپاس گذارم💙
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۴/۲۳
:)
  • Sahae
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۳/۰۲
عالی بود❤
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۴/۲۳
:)
  • حدیث
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۳/۰۲
عالی بود
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۴/۲۳
:)
  • Sheyda
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۳/۰۲
عالییی
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۴/۲۳
:)
  • p
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۳/۲۲
واقعا عااالی بوود مرسییی ^_^
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۴/۲۳
:)
  • علیرضا
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۶/۱۶
سلام عالی بود، ممنون از ترجمه خوبتون :)
  • NAEIM
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۷/۰۱
عالی بود
  • Pni
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۷/۰۶
Vyyyy mrcccc aliiii buddddd❤️😍
  • جوادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۷/۰۶
بسیارعالی تشکر✨💜💛💜💛
  • نجمه
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۷/۰۷
عالیه،ممنون،فقط‌ارایه‌هاروکاش‌مینوشتین‌به‌طورواضح😰
  • نگین
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۷/۱۵
بسیار عالی.
کامل و جامع‌.
خدا قوت. خیلی ممنون💐🌹
  • سوگل
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۷/۱۹
واقعا سپاس گذارم ازتون
عالیه💯😍🥰💫
  • موسوی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۷/۲۳
بسیار عالی
واقعا کیف کردم
  • میهن خواه
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۸/۰۱
بسیار قشنگ..
ممنون ازتون
  • میهن خواه
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۸/۰۱
خیلی ممنون بابت معنی لغات درس یک ادبیاتمون
  • مبینا
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۹/۰۱
عالی بود ولی کاش ارایه های ابیات رو بیشتر میگفتین
  • مریم فضلی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۹/۰۲
ببینین عالی براش کمه خیییلیییی فوق العاده بودددد
  • آرشی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۹/۱۰
عالی بود سپاس از زحمات بی نظیر شما
  • موسوی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۹/۱۲
دمت گرم داش گل عالی بود
  • کیمیا
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۹/۱۳
مرسی واقعا بخاطر ترجمه خوب تون عالیی هستید .
موفق باشید 💙💛
  • AREf
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۱۰/۰۴
عالی بود موفق باشید
  • زهرا
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۱۰/۰۶
ممنونم از شما ترجمه خیلی ساده و روان بود
  • Mehmet
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۱۰/۰۷
عالی و کامل مرسی
  • E.T.Z
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۱۰/۱۸
بسیار عالی و روون
خیلی کارمو راه انداخت
موفق باشی دوست عزیز🤝🏻❤
  • سلیم فرو
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۱۰/۲۰
عالی واقعا ممنون
  • محمد
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۱۰/۲۷
عالیییییی بود
  • راحله
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۱/۲۸
بسیار عالی معنی کردید
  • فاِئزه
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۳/۲۱
خیلی خوب بود واقعا ممنونم
  • شایان
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۳/۲۳
سلام، کنکور 1400 دادی من الا سایتتو دیدم کنکور قبول شدی یا ن؟ 😀
  • fatameh
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۷/۱۵
عاالی بود مرسی بابت معنی
  • Sepideh
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۷/۱۸
عالی بود ممنون 😊👌🏻
  • Hadis
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۷/۲۲
عالی بود معنی..ممنون
  • یه کنکوری بدبخت
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۷/۲۴
خسته نباشی ولی کلا این درس چه طولانیه اون وقت معلم ظالممون میخواد اینو بپرسه اونم کامل :/
امیدوارم یادم نره سر پل سراط یقه ی معلممو بگیرم.
  • ی بنده خدا
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۷/۲۴
عالی
  • سحر
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۷/۲۸
عالی بود ممنون
  • سمیرا
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۸/۰۹
خیلی عالی بود،واضح و مفید 👌❤️
  • مونا
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۸/۱۵
خوب بود ولی مطالب بیش از حد بود:)
  • shiva
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۸/۱۶
فوق‌العاده بووووود😍
  • ساحل
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۹/۱۲
عالی هستید دقیق و بسیار خوب
  • Pani
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۱۰/۰۴
ممنون عالی بود
  • پریناز
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۱۰/۱۷
مرسی ولی آرایه هاش کامل نیست.
  • Alireza
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۲/۰۷/۲۹
بنازم. دس خوش. عالیی بود مرسییی♥️
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی