معنی شعر و کلمات درس ششم فارسی دوازدهم + توضیح آرایه ها و جواب قلمرو ها (نی نامه)

تاریخ انتشار : ۱ ‎مهر ‎۱۳۹۹

 در این قسمت برای شما معنی شعر درس ششم فارسی دوازدهم با عنوان نینامه رو قرار دادیم ! این شعر رو حتما باید با تمامی آرایه هاش خوب خوب خوب یادبگیرید تا بتونید تو امتحانات و پرسش های معلم ها و تست ها ازش بر بیاید ! همچنین از معلما خواهش میکنیم از شعر رو به صورت کامل و جامع ! به بروبَچ درس بدن تا خوب یادبگیرن. خب وقت رو تلف نکنیم و بریم سراغ معنی شعر درس ششم فارسی دوازدهم ، نی نامه !

درسنامه آموزشی فارسی دوازدهم

درس 6: نینامه با پاسخ

 

 

بشنو این نی چون شکایت می‌کند          از جدایی‌ها حکایت می‌کند

به نغمهٔ نی آنگاه که حکایت می‌کند، گوش بده و توجّه کن. نی از جدایی خود از عالم بالا شکایت می‌کند.
نی (استعاره از مولانا یا انسان آگاه) - حکایت و شکایت (جناس ناقص)

 

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند         در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند

از آن هنگامی که مرا از نیستانِ عالم معنا جدا کرده‌اند، از فریاد و زاری من تمام آفریده‌ها نالان و گریان هستند. بیان درد فراق من بیان درد همهٔ هستی است.

 

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق        تا بگویم شرح درد اشتیاق

برای بیان درد اشتیاق، شنونده‌ای می‌خواهم که دوری از حق را ادراک کرده و دلش از درد و داغ فراق سوخته باشد.
سینه: مجازاً دل عاشق / شرحه و شرح: جناس ناهمسان افزایشی / واج آرایی صامت «ش»

 

هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش           باز جوید روزگارِ وصل خویش

هر کسی که از اصل و مبدأ خود دور افتاده باشد، سرانجام به تکاپو می‌افتد و روزگار وصال خود را می‌جوید تا به آن برسد.
بیت به آیهٔ شریفهٔ «انّا لِله و انّا اِلَیه راجعون» و حدیث «کُلّ شیءٍ یَرجع الی اَصلِه» اشاره دارد. / اصل و وصل: جناس ناهمسان اختلافی

 

من به هر جمعیّتی نالان شدم            جفت بدحالان و خوش‌حالان شدم

موسیقی هم مرهم دل‌های پریشان است و هم مرهم دل‌های کمال‌جو از فراق است.
بدحالان و خوش‌حالان: تضاد و مجاز از همهٔ انسان‌ها

 

هر کسی از ظنّ خود شد یار من            از درون من نجست اسرار من

جدایی روح عارف از نیستانِ ملکوت که آرزو دارد خود را از این تبعیدگاه دنیای حسی به عالمی که منشأ اوست برساند. امّا هیچ کس قادر نیست به ژرفای درون او راه یابد و ادّعای شناخت او گمانی است شخصی و هرکسی برداشت سطحی از کلام او را دارد.
نی (استعاره از مولانا یا انسان آگاه) - حکایت و شکایت (جناس ناقص) - ظنّ: گمان - اسرار: رازهای پنهان در بازگشت به حق تعالی؛ مفعول جمله است. / یار: مسند

 

سرّ من از نالهٔ من دور نیست           لیک چشم و گوش را آن نور نیست

اسرار من در ناله‌‌های من نهفته است امّا چشم و گوش ظاهری نمی‌تواند راز و حقیقت این ناله را دریابد. تنها با چشم و گوش دل می‌توان حقیقت را ادراک کرد.
دور و نور جناس ناهمسان اختلافی / نور: استعاره از معرفت و بصیرت / چشم و گوش تناسب و مجاز از کلّ حواس و ادراک انسان و یا مجازاً به معنی انسان‌ها

 

تن ز جان و جان ز تن مستور نیست            لیک کس را دید جان دستور نیست

گرچه جان، تن را ادراک می‌کند و تن از جان آگاهی دارد و هیچ یک از دیگری پوشیده نیست امّا توانایی دیدن جان به هیچ چشمی داده نشده است. 
جان و تن: تضاد / مستور و دستور: جناس ناهمسان اختلافی

 

آتش است این بانگ نای و نیست باد          هر که این آتش ندارد، نیست باد

نای سوز و گداز عشق را چون آتشی گرم و سوزان یادآوری می‌کند و از روی هواهای نفسانی و باد هوا نیست؛ یعنی نی به وسیلهٔ نوای خود فریاد عشق سر می‌دهد و هر نی‌ای که به این درجه نرسد آتش عشق در وجودش نیست، فنا و نابود می‌شود.
جناس تام: واژهٔ نیست در مصراع اول فعل منفی اسنادی است و در مصراع دوم اسم در معنی نابود است. / نی: استعاره از عشق / آتش است این بانگ نای: تشبیه / باد و باد: جناس تام / آتش مصرع دوم استعاره از عشق / بیت دارای آرایهٔ ذوقافیتین است. / واج آرایی مصوت «ا»

 

آتش عشق است کاندر نی فتاد          جوشش عشق است کاندر می فتاد

اگر نی به نالهٔ پُر سوز و گداز می‌افتد، به سبب عشقی است که در آن افتاده و موجب نوای غمگین در آن شده است و اگر باده می‌جوشد، آن هم به واسطهٔ جوشش و مستی آفرینی عشق است.
آتش عشق: اضافهٔ تشبیهی / جوشش عشق: اضافهٔ استعاری / نی و می: جناس ناهمسان اختلافی / بیت ترصیع دارد.

 

نی، حریف هر که از یادی برید           پرده‌هایش پرده‌های ما درید

نی همدم و همنشین کسانی است که جویای معرفت‌اند و از معشوق حقیقی خود جدا مانده‌اند. آهنگ‌های نی، راز ما را افشا کرد و احوال نهایی ما را بر همه کس آشکار ساخت.
پرده دریدن: کنایه از آشکار کردن راز / پرده و پرده: جناس تام / برید و درید: جناس ناهمسان اختلافی

 

همچو نی زهری و تریاقی که دید؟           همچو نی دمساز و مشتاقی که دید؟

به عقیدهٔ عرفا، کسانی که از سر هوا و هوس به موسیقی گوش دهند به منزلهٔ زهر است و برای صاحبدلان، حکم تریاق و پاد زهر دارد و به دل‌های مشتاق آرامش می‌دهد.
زهر و تریاق: تضاد / که دید: پرسش انکاری / دو تشبیه در بیت / مفهوم هر دو مصرع تناقض دارد.

 

نی حدیث راه پر خون می‌کند         قصّه‌های عشق مجنون می‌کند

نی، داستان راه خونین عشق را بیان می‌کند و از قصّه‌های عاشقانی چون مجنون که سراسر درد و رنج است سخن به میان می‌آورد.
راه پر خون: کنایه از شدّت رنج و سختی راه عشق / بیت تلمیح به داستان لیلی و مجنون دارد. / نی حدیث .... می‌کند: تشخیص و استعارهٔ مکنیه

 

محرم این هوش جز بی‌هوش نیست         مر زبان را مشتری جز گوش نیست

حقیقت عشق را هرکسی درک نمی‌کند؛ تنها، عاشق واقعی، محرم به حقایق عشق است؛ همان طور که گوش برای درکِ سخنانِ زبان ابزاری مناسب است. پس همه کس نمی‌تواند واقعیت آن سخنان را درک کند. برای درک آن باید انسان وجود را از اوهام خالی کند. (هرکسی شایستگی درک عشق را ندارد.)
زبان و گوش: تناسب/ زبان: مجاز از سخن و کلام / گوش مجازاً شخص درد آشنایی ست که از درد و نالهٔ آن گوینده با خبر است. / بیت دارای تمثیل و اسلوب معادله است.

 

در غم ما روزها بی‌گاه شد          روزها با سوزها همراه شد

عاشق، عمرش را با درد و غم عشق سپری می‌کند و روزهای زیادی از عمرش با سوز و گداز عشق سپری می‌شود.
بی‌گاه شدن روز: کنایه از سپری شدن روزهای زندگی / روز و سوز: جناس ناهمسان اختلافی / واج آرایی: تکرار مصوّت «ا» و صامت «ه»

 

روزها گر، رفت گو رو، باک نیست         تو بمان، ای آن که جز تو پاک نیست

اگر روزهای عمر می‌گذرد، بگو بگذرد که هیچ باکی نیست و اهمیّتی ندارد. تو، ای عشق باقی بمان که چون تویی پاک و منزه وجود ندارد. (بی‌توجّهی به گذر عمر و توجّه عاشق به جاودانگی عشق)
رفتن روزها و گفتن آن: تشخیص / باک و پاک: جناس ناهمسان اختلافی / رو و بمان: تضاد فعلی / مرجع ضمیر تو: عشق به حق تعالی

 

هر که جز ماهی، ز آبش سیر شد          هر که بی‌روزی است، روزش دیر شد

همه‌ کس، جز ماهی عاشق از عشق و غوطه‌‌خوردن در دریای عشق و معرفت سیر می‌شود و آن کسی که در راه طلب ملول و خسته شود، از عشق بی‌نصیب و محروم می‌ماند و روزش به ملالت می‌گذرد.
ماهی: استعاره از عاشق و نماد عاشق واقعی / آب: نماد عشق الهی و معرفت / روز دیر شدن: کنایه از ملول و خسته شدن / سیر و دیر: جناس ناهمسان اختلافی / ماهی و آب: تناسب

 

در نیابد حال پخته هیچ خام          پس سخن کوتاه باید، والسلام

(مثنوی معنوی، مولوی)

افراد بی‌بهره از عشق و بی‌نصیب از دریای معرفت الهی از حال عارف و اصل بی‌خبرند. پس سخن را باید به پایان برد و تمام کرد. (تنها عاشق دل‌سوخته حال عاشق را درک می‌کند.)
کوتاه کردن سخن: کنایه از پایان بردن کلام و سخن نگفتن / پخته و خام: تضاد / پخته: منظور عارف و اصل / خام: آن که راه عشق نسپرد، بی‌تجربه در عشق / مصرع دوم ضرب‌المثل است.

 

 

کــارگـاه مـتن پژوهـــی

قلمرو زبانی (صفحهٔ 48 کتاب درسی)

 

۱- معننای واژه‌ «دستور» را در بیت‌های زیر مشخّص کنید.

چه نیکو گفت با جمشید دستور           که با نادان نه شیون باد و نه سور

(فخرالدّین اسعد گرگانی)

دستور: وزیر

گر ایدونک دستور باشد کنون            بگوید سخن پیش تو رهنمون

(فردوسی)

دستور: اجازه

 

۲- با توجّه به دو بیت زیر از مولوی، آیا می‌توان «دیر شدن» و «بی گاه شدن» را معادل معنایی یکدیگر دانست؟ دلیل خود را بنویسید.

مکر او معکوس و او سرزیر شد           روزگارش برد و روزش دیر شد

بی‌گاه شد بی‌گاه شد، خورشید اندر چاه شد         خورشیدِ جان عاشقان در خلوت الله شد

بله، می‌توان آن‌ها را معادل هم دانست؛ زیرا هر دو، مفهوم «تباه و تمام شدن» وجود دارد و می‌توان به جای هر دو معادل «تمام شدن» را آورد.

 

۳- بیت زیر را با توجّه به موارد «الف» «ب» بررسی کنید.

سرّ من از نالهٔ من دور نیست          لیک چشم و گوش را آن نور نیست

الف) کارکرد «را»: حرف «را» در معنای حرف اضافهٔ «برای» به کار رفته است. برای چشم و گوش آن نور نیست.

ب) نقش دستوری قسمت‌های مشخص شده: دور: مسند / آن نور: نهاد زیرا «نیست» به معنای وجود ندارد هست نه فعل اسنادی.

 

قلمرو ادبی (صفحهٔ 48 کتاب درسی)

 

۱- بیت‌های زیر را از نظر کاربرد آرایهٔ جناس تام (همسان) بررسی کنید.

الف)

آتش است این بانگ نای و نیست باد          هر که این آتش ندارد نیست باد

در این بیت واژه‌های «نیست باد» جناس تام دارند؛ زیرا در لفظ دقیقاً یکسان اما در معنی با هم متفاوتند. در مصرع اوّل «نیست باد» به معنی «باد هوا نیست» امّا در مصرع دوم «نیست باد» یک فعل دعایی و به معنای «نابود شود» به کار رفته است.

ب)

نی، حریف هر که از یاری بُرید          پرده‌هایش پرده‌های ما درید

دو واژهٔ «پرده» جناس تام دارند؛ زیرا اوّلی به معنای «نغمه و آواز» و دومی به معنای «حجاب» است.

 

۲- به بیت زیر توجّه کنید:

مستمع، صاحب سخن را بر سر کار آورد          غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد

(صائب تریزی)

در این بیت، مصراع دوم در حکم مصداقی برای مصراع اوّل است؛ به گونه‌ای که می‌توان جای دو مصراع را عوض کرد؛ در واقع شاعر، بر پایهٔ تشبیه، بین دو مصراع ارتباط معنایی بر قرار کرده است؛ به این نوع کاربرد شاعرانه «اسلوب معادله» می‌گویند.

 

توجّه: در اسلوب معادله، هر یک از دو مصراع، استقلال معنایی و نحوی دارند؛ به گونه‌ای که یکی از طرفین، معادل و مصداقی برای تأیید مفهوم طرف دیگر است.

 

نمونه:

عشق چون آید، برد هوش دل فرزانه را         دزد دانا می‌کشد اوّل چراغ خانه را

زیب‌النّسا

شانه می‌آید به کار زلف در آشفتگی            آشنایان را در ایّام پریشانی بپرس

سلیم طهرانی

عشق بر یک فرش بنشاند گدا و شاه را           سیل، یکسان می‌کند پست و بلند راه را

غنی کشمیری

- در کدام بیت درس، شاعر از «اسلوب معادله» بهره گرفته است؟ دلیل خود را بنویسید.

محرم این هوش جز بی‌هوش نیست

مر زبان را مشتری جز گوش نیست

زیرا مصراع دوم معادلی برای مصراع اول است؛ علاوه‌ بر این، هر مصراع یک مفهوم کامل دارد و وابستهٔ مصراع بعد نیست. 

 

 

قلمرو فکری (صفحهٔ 49 کتاب درسی)

مقصود مولوی، از «نی» و «نیستان» چیست؟
نی: نماد مولانا یا انسان آگاه و عارف کامل و آشنا به حقایق عالم بالا
نیستان: نماد عالم معنا یا همان وطن اصلی انسان

۲- کدام بیت، به این سخن مشهور «کُلُّ شَیءٍ یَرْجِعُ إِلَی أصْلِهِ.» (هر چیزی سرانجام به اصل و ریشهٔ خود باز می‌گردد.) اشاره دارد؟
هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش     باز جوید روزگارِ وصل خویش

۳- حافظ، در هر یک از بیت‌های زیر، بر چه مفاهیمی تأکید دارد؟ بیت‌های معادل این مفاهیم را از متن درس بیابید.  
الف)
در ره عشق نشد کس به یقین محرم راز       هر کسی بر حسب فکر گمانی دارد

مفهوم: هر فردی، حقیقت عشق را نمی‌فهمد و هر کس بر اساس تصوّر و گمان خود دربارهٔ آن سخن می‌گوید.

 

 

گنج حکمت (آفتابِ جمال حق)
پادشاهی به درویشی گفت که مرا آن لحظه که تورا به درگاه حق، تجلّی و قرب باشد، یاد کن.
گفت که: «چون من در آن حضرت رسم و تابِ آفتاب آن جمال بر من زند، مرا از خود یاد نیاید؛ از تو چون یاد کنم؟! امّا چون حق تعالی بنده‌ای را گُزید و مستغرق خود گردانید، هر که دامن او را بگیرد و از او حاجت طلبد، بی آنک آن بزرگ، حق یاد کند و عرضه دهد، حق، آن را برآرد.»

(فیه ما فیه، مولوی)

 

 

نویسنده: احمدرضا مرادی

 

 

نظرات (۱۶)

  • Msv
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۰۸/۲۷
ممنون بابت کامل بودن مطالب خیلی عالی بود
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۰۸/۲۸
:)
ممنون بابت نظرتون :)
  • آیه
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خیلی ممنون از بابت اطلاعات کامل و جامع
خیلی عالی بود
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۰۹/۰۸
:)
ممنون بابت نظرتون
  • سنا
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۰۹/۱۸
محشررررر بود مرسیییی از مطالب کامل تون 😍
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۰۹/۱۸
:)
خیلی ممنون
  • امیر محمد زارع
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۱۷
خیلی ممنون عالی و پرتقالی بود محشر و بی نظیر
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۲۸
:)
  • تارا
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خیلی ممنون از مطلب مفید و کاملتون (:
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۲۸
:)
  • دانیال
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۲۶
MOFIDE KHEILI AHSANT
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۰/۲۸
:)
  • ناشناس
  • در تاریخ : ‎۱۳۹۹/۱۲/۲۵
لطفا میشه ارایه های درس 12 فارسی ششم رو بگین 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۲/۱۵
فعلا نمیتونم از پایه های دیگه مطلب بذارم  :(
آخه یکی دو ماه دیگه کنکور دارم  :(
  • مهسا
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۱/۱۸
خیلی خوب بود ممنون
فقط لطفا بروز رسانی بشه ی سوال فرق داشت بامال ما واینکه شماره بیت هم بنویسید،ولی خیلی خوب بودتوضیحات
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۴/۲۳
:)
حتما
  • ~سبا ~
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۳/۰۱
سلام عالی بود مطالبتون خیلی بدردم خورد تو این امتحانا واقعا مرسی به امید موفقیت هممون ایشالا ب خواستت برسی رقیب♧
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۴/۲۳
:)
خیلی ممنون
همچنین
  • Niaz
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۳/۰۳
خسته نباشید⚘ ولی کامل نبود
  • احمدرضا مرادی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۴/۲۳
:)  :(
  • Parinaz
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۹/۱۱
عااالی بو😍 مرسی
  • رل پی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۹/۱۴
رل پی
  • reihane
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۹/۱۵
خوب بود ممنون ولی اگه میشه معنی و ارایه های کارگاه متن پژوهی همین درس رو بزارید
  • Fati
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۸/۲۷
سلامت و سربلند باشید استاد
  • علی
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۰۹/۱۳
یالا ماشالاش کردی ♡
  • 𝓨.𝓶
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۱۰/۱۲
خیلی مطالب عالی بود😍کنکورتو خوب دادی؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی